Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

16/06/2023

Kako reći “Ne verujem ti” i ojačati razvoj odnosa

Rešavanje problema niskog poverenja u nekom odnosu je izazovna oblast. Čim se spomene reč “poverenje”, emocije počinju da rastu, odbrambena snaga raste i ljudi počinju da osećaju nelagodu zbog pravca u kom se razgovor odvija.

Kada sprovodimo radionice o izgradnji poverenja, učesnici me često pitaju za savet kako mogu nekome reći da im ne veruju. To je zato što poverenje nije tema o kojoj većina ljudi govori lagodno, a malo je onih koji su sposobni da razgovor o poverenju vode na objektivan, produktivan i način pun poštovanja, koji jača odnos umesto da ga razdvaja.

Ključ za rešavanje nedostatka poverenja u odnosu je da se ne fokusirate samo na poverenje, već na ponašanja koja uzrokuju nisko poverenje. U stvari, preporučujem da pokušate da izbegnete upotrebu reči poverenje u potpunosti tokom samog razgovora o poverenju. Usredsređivanjem na ponašanje, vi i druga osoba ne možete ništa da kontrolišete povodom toga kako se međusobno odnosite jedno prema drugome. 

Ali kako to učiniti? Kako preneti nekome da mu ne verujete, govoreći samo o ponašanju? Postoje tri osnovna koraka:

1. Saznajte koji element poverenja je nizak

Pre nego što uopšte započnete raspravu o određenim ponašanjima koja uzrokuju nisko poverenje, morate dijagnostikovati koji element poverenja je ugrožen. Poverenje nije jednodimenzionalan koncept. Istraživanja pokazuju da se poverenje sastoji od četiri elementa: 

  • kompetentnosti
  • integriteta
  • brige i 
  • pouzdanosti

U zavisnosti od konteksta i prirode odnosa, neki elementi mogu biti naglašeni više od drugih, ali svi su i dalje važni i potrebni do neke mere. Na primer, kompetentnost, integritet i pouzdanost mogu biti relevantniji u odnosu sa vašim automehaničarom, dok pokazivanje brige može biti manje. Želite da se uverite da je mehaničar upućen u popravku automobila, da vam naplaćuje poštenu cenu i da posao završi na vreme. Iako je briga u ovom kontekstu manje važna, ako je mehaničar neprijatan i sa vama postupa sa nepoštovanjem, može se dogoditi da se zapitate da li on zaista ima na umu vaše najbolje interese i tako narušiti vaše poverenje u njega.

2. Identifikujte specifična ponašanja koja uzrokuju nisko poverenje

Kada osećate da ne verujete nekome, retke su situacije kada imate nepoverenje u vezi svega u odnosu sa pojedincem. Gotovo uvek postoje jedno ili dva ponašanja koja pokreću eroziju poverenja u odnosu. Kada jednom utvrdite koji element poverenja je nizak, tada možete suziti ponašanja koja uzrokuju jaz u poverenju. Na primer, pogledajmo pouzdanost. Ljudi su pouzdani ako se ponašaju na način koji pokazuje da su pouzdani, odgovorni i ukoliko možemo da računamo na njih. Takve vrste ponašanja podrazumevaju pridržavanje roka, ispunjavanje obaveza, stoje vam na raspolaganju ili vam se javljaju u razumnom roku i drže se odgovornim za rezultate svojih obaveza. Ako imate malo poverenja u kolegu jer on/ona nije pouzdan, brže i lakše ćete otkloniti jaz u poverenju tako što ćete postati kristalno jasni u ponašanjima koja uzrokuju slabo poverenje i kako možete da ih prevaziđete.

3. Pružite fidbek o ponašanju

Davanje povratnih informacija nekom je trenutak poverenja u tom odnosu. To je prilika da izgradite poverenje ili ga narušite, pa je važno da situaciji pristupite sa jasnom svrhom na umu. Jednom kada dijagnostikujete koji se od četiri elementa poverenja narušio i suzite to na specifična ponašanja koja uzrokuju eroziju, sledeći korak je pružanje povratnih informacija o tim ponašanjima i razvijanje plana za njihovo jačanje i napredovanje. Fokusirajte razgovor na ponašanje koje osoba može da kontroliše i promeni, a ne na opšte osobine ličnosti ili osobine. Oduprite se nagonu za preteranim uopštavanjem ili usputnim davanjem povratnih informacija. Budite konkretni i opišite negativni uticaj koji proizilazi iz ponašanja, ali naglasite svoje najbolje namere drugoj osobi. Konačno, fokusirajte se na razgovor za rešavanje problema povodom narušavajućih ponašanja. 

"Koristeći naš prethodni primer rešavanja jaza u poverenju izazvanog nečijim nedostatkom pouzdanosti, povratne informacije mogu zvučati otprilike ovako: “Saro, moramo da razgovaramo o nedeljnim izveštajima i o statusu projekta. Propustila si krajnji rok za petak poslednje tri nedelje, i kao rezultat toga, izvršni tim je imao nepotpunu sliku ukupnog statusa projekta na njihovom sastanku u ponedeljak. Zabrinut sam jer ovo nije uobičajeno za tebe. Možemo li da razgovaramo o tome šta se događa i da smislimo plan kako bismo bili sigurni da ćemo ovo ispraviti?” U ovom primeru, bez upotrebe reči poverenje, obraćali ste se ponašanju koja uzrokuju slabo poverenje u Saru i počeli ste da pravite plan za obnavljanje poverenja."

Niko sebe ne smatra nepouzdanim, pa će paušalno “Ne verujem ti” obično dovesti do daljeg narušavanja odnosa i otežati oporavak poverenja, ako ne i onemogućiti ga. Ali dijagnostikovanjem elemenata poverenja koji nagrizaju vezu, identifikovanjem specifičnih ponašanja u korenu problema i raspravom o načinima njihovog rešavanja možete vratiti poverenje na pravi put dok istovremeno održavate i razvijate odnos. 

Randy Conley, Blanchard

Članak na engleskom jeziku možete pročitati ovde .

Postavite komentar

Vaša Email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram